loading...
دانلود آهنگ | ناسک موزیک
یاسین بازدید : 2585 چهارشنبه 1394/05/28 نظرات (1)

محمد ماملی

محمد ماملی
ناسک موزیک
اطلاعات پس‌زمینه
تولد ۱۳۰۴ خورشیدی
مهاباد
ملیت ایران ایران
مرگ ۱۳۷۷ خورشیدی
مهاباد
سبک‌(ها) موسیقی سنتی ایرانی، موسیقی کردی
   

محمد ماملی (به کردی کرمانجی: ‎Mehemedê Mamlê‏) (۱۳۰۴ مهاباد - ۱۳۷۷ مهاباد)، یکی از خوانندگان ایرانی کرد بود.

زندگینامه

محمد فرزند سعید فرزند علی در سال ۱۳۰۴ خورشیدی در محله "خڕێ" در شهر مهاباد متولد شده است. روان شاد سعید ماملی پدر محمد از خوش صدایان معاصر وفایی شاعر عارف مهابادی بوده و بیشتر اشعار وفایی را با صوت دلنشین خود خوانده است. سعید ماملی دارای پنج فرزند به اسامی: حسین، محمد، مطلب، حسن و جعفر بوده که حسین سالها قبل بدرود حیات گفته و می‌گویند خوش صوتی او کم‌نظیر بوده است. خانواده ماملی بطور عموم صدای خوب و دلنشینی دارند. محمد ماملی در سال ۱۳۱۷ شمسی نخستین آهنگ خود را اجرا نمود و تا سال ۱۳۷۱ شمسی با ۵۴ سال سابقه هنری بیش از ۳۰۰ ترانه اجرا کرده است. محمد ماملی در سال ۱۳۴۲ شمسی سفری به قلعه دزه و سلیمانیه رفته و چند ترانه را در آنجا اجرا و ضبط کرده است.

کتابی تحت عنوان "بازی بێریان. ژیان و گۆرانی یه‌کانی موحه‌ممه‌د ماملێ. جلد اول. محمد حسن احمد - بغداد ۱۹۸۳ میلادی چاپخانه الحوادث" در مورد محمد ماملی به چاپ رسیده است که در آن کتاب تعداد ترانه‌های اجرا شده توسط این هنرمند را بیش از ۷۰۰ ترانه نوشته‌اند. شعر تعدادی از آهنگ‌های ایشان توسط حاج هاشم نانوازادگان سروده شده است که متأسفانه در کتاب مذکور نامی از سراینده اشعار مربوط به حاج هاشم نبرده و نوشته شعر این آواز از فولکلور گرفته شده که این قسمت کتاب باید اصلاح شود تا حقی تضییع نگردد.

چند ترانه دو صدایی هم با روان شاد ملا حسین عبدالله زاده اجرا کرده است. ملا حسین در اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۶ شمسی در قریه اگریقاش (ایندرقاش) از توابع مهاباد بدنیا آمده بود و از سن ۱۴ سالگی کار خوانندگی را شروع کرده و در طول عمر خود بالای ۵۰۰ آواز و ترانه مختلف اجرا کرده بود. روان شاد چون از خانواده روحانی بود متأسفانه با اینکه از نعمت سواد محروم بود، عنوان ملا را داشت.

سال ۱۳۷۶ محمد ماملی به بیماری فراموشی (آلزایمر) مبتلا شد و در سال ۱۳۷۷ درگذشت. و در مقبره الشعرای مهاباد با حضور جمعیت زیادی در کنار آرامگاه استاد محمد قاضی به خاک سپرده شد.

منابع

محمد_ماملی/https://fa.wikipedia.org/wiki

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط sarina در تاریخ 1395/10/29 و 22:53 دقیقه ارسال شده است

عالی بود من صدای ماملی را بسیار دوست دارمشکلکشکلکشکلکشکلک


کد امنیتی رفرش
درباره ما
دانلـود آهنگ کردی و فارسی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام سبک را دوست دارید؟